زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

میرزا ابوالفضل نجم‌آبادی‌





«میرزا ابوالفضل نجم آبادی» فرزند محمد تقی، فقیه دانا و مجتهد توانا و مدرس فقه مکتب اهل البیت علیه‌السّلام در سال ۱۳۱۷ ق در یک خانواده مذهبی تولد یافت.


۱ - معرفی اجمالی



وی پس از آموختن و انجام مقدمات علوم عربی از صرف و نحو و غیره در مدرسه مرحوم حاج شیخ هادی ، شروع به خواندن سطح نموده، منقول را خدمت والد و نیز مرحوم حاج شیخ مسیح طالقانی (از بزرگان مدرسین تهران و مدرسه مروی) آموخت. وی در سال ۱۳۴۲ ق در سوگ پدر می‌نشیند و پس از آن سفری به بلاد عربی از جمله سوریه ، لبنان و مصر نموده که در آن سفرها مجاورات علمی با اهل تسنن داشته است.

۲ - اقامت در نجف


سپس عازم نجف اشرف شده و در آنجا به ادامه تحصیل می‌پردازد. وی در آنجا ترجمه کتاب گران سنگ « المراجعات » مرحوم سید شرف الدین عاملی را شروع می‌کند. ایشان در مدت اقامت در حوزه علمیه نجف اشرف با شرکت در دروس فقه و اصول اساتید بزرگواری چون آیت‌الله حاج میرزا حسین نائینی و ضیاء الدین عراقی بیش تر درسهای فقه و اصول آنان را از عبادات تا سیاسات به رشته تحریر در می‌آورد و مرحوم نائینی در اجازه مفصلی از وی اظهار رضایت می‌نماید.

۳ - مراجعت به ایران



وی پس از کسب درجه اجتهاد از مرحوم آیت‌الله آقا سیدابوالحسن اصفهانی به ایران مراجعت می‌نماید؛ مدتی در شهر قم سکنی گزیده و در درس و بحث مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری حاضر و با علمای زمان بیشتر آشنا گردید. در هیمن زمان بود که با حضرت امام رحمة‌الله‌علیه دوست شده و این دوستی تا پایان عمر وی ادامه داشت.

۴ - تدریس


در سال ۱۳۲۷ ق که مدرسه عالی سپهسالار پس از مدتی رکود به صورت اصلی خود در آمده و آغوش خود را برای تربیت طلاب باز کرده بود ایشان به موجب وقفنامه آن مدرسه و هم چنین به اشارت حضرت آیت‌الله بروجردی تدریس فقه و اصول به ویژه مکاسب و رسائل شیخ اعظم انصاری و شرح منظومه حکیم سبزواری را در آن مدرسه آغاز می‌کنند.

۵ - رحلت


آیت‌الله حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادی در سن ۶۵ سالگی به علت ابتلا به سرطان در شب جمعه ۲۴ ماه شعبان ۱۳۸۵ ق به رحمت ایزدی پیوست و کالبد ایشان در مسجد بالاسر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیهم و در پایین پای آیت‌الله العظمی حاج شیخ کریم حائری در قم به خاک سپرده شد.

۶ - آثار



۱- الاصول
۲- الرسائل الفقهیه
۳- المراجعات
۴- حاشیه المکاسب
۵- کتاب القضاء
۶- کشکول ویژگی
۷- مجموعه مقالات فارسی

۷ - منبع


نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
تراجم

رده‌های این صفحه : علمای شیعه | علمای قرن چهاردهم




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.